Wednesday 18 September 2013

SUBJEK SEMESTER 5 – DEGREE SYARIAH AND COMPARATIVE LAW UKM

Assalamualaikum…

Bersua kembali..aha.. Moga semuanya di dalam Rahmat Yang Maha Esa. Yeah, sekarang ana sudah tahun akhir di UKM. Senior la org biasa cakap.. haha.. Emm kalau hendak cerita pasal perasaan menjadi mahasiswa tahun akhir ni bagi ana macam-macam perasaan. Happy + sedih + bangga + syukur + rasa dah tua pun ada juga. Tetapi, me myself perasaan yang paling dominan sekali menguasai diri ini ialah SEDIH! Lepas ni akan meninggalkan UKM, status mahasiswa itu automaticallynya akan terlucut. Lepas itu kena cari kerja, jadi pekerja pula.

Orang kata apabila sudah bekerja lagi banyak masalah kena fikir, zaman belajar adalah zaman yang paling seronok sekali. Mereka kata la… yang sudah berpengalaman ni..hmm ana selalu fikir juga benda-benda tu. Betul, masa belajar ni kita hanya fikir kumpul seberapa banyak ilmu pengetahuan, datang kuliah, datang tutorial, baca buku untuk skor A+, masuk exam, dapat result. Itu sahaja. Rasa macam nak jadi student ja selama-selamanya…haha…macamlah banyak sangat duit untuk bayar yuran.

       Ana mungkin tidak akan sambung Master lagi sebab ingin kerja dahulu untuk bantu ibu ayah. Kesian ibu ayah. Sampai bila nak tanggung ana kan. Ok, actually hendak kongsi subjek yang ana ambil untuk semester ini. Kelihatannya subjek semester ini cukup taff. Taf? That’s mean macam sukar ja. Yeke? Entahla, tak belajar, maka tak cinta. Ehe.. berlapang dada lah ya Sya hee ra.. Hope ana boleh menguasai kesemua subjek ini dengan jayanya. Insya Allah…



Bil
Kod Kursus
Tajuk Kursus
Set
Taraf
1
PPPG3163
UNDANG-UNDANG PENTADBIRAN PUSAKA, WASIAT DAN WAKAF
1
LJ
2
PPPG3224
LATIHAN ILMIAH
1
WJ
3
PPPG3533
UNDANG-UNDANG ACARA JENAYAH PERBANDINGAN
1
LJ
4
PPPG3543
UNDANG-UNDANG ACARA SIVIL PERBANDINGAN
1
LJ
5
PPPG3553
UNDANG-UNDANG KELUARGA PERBANDINGAN I
1
LJ
6
PPPG3573
UNDANG-UNDANG TORT PERBANDINGAN
1
LJ
Semester 5 – Degree Syariah (Comparative Law)



        Di samping buat Ijazah Sarjana Muda, dalam masa yang sama ana juga buat Diploma Siswazah Pentadbiran Kehakiman dan Guaman Islam di UKM(akan dicerita lebih lanjut kemudian). Subjek Diploma bagi semester ini  adalah seperti berikut:


Bil
Kod Kursus
Tajuk Kursus
Set
Taraf
1
PPPK5133
TATACARA JENAYAH DI MAHKAMAH SYARIAH
1
WJ
2
PPPK5233
TATACARA MAL DI MAHKAMAH SYARIAH
1
WJ
3
PPPK5323
KONFLIK UNDANG-UNDANG SYARIAH DAN SIVIL DI MALAYSIA
1
WJ
Semester 3 – Diploma Pentadbiran Kehakiman dan Guaman Islam

      Hope this semester ana sentiasa fokus dalam menimba ilmu kerana Allah S.W.T. InsyaAllah… Terima Kasih Ya Allah…


3 comments: